De Bwlch y Groes is een bergpas in het noorden van Wales met een hoogte van 546 meter.

Beoordeling :
Op één na hoogste pas van Wales, fraai uitzicht, geen verkeer.

Land :
Regio : Gwynedd
Wegnummer : -

De bergpas "Bwlch y Groes", Welsh voor Pass of the Cross, verbindt Dinas Mawddwy (via Llanymawddwy), Llanuwchllyn en Lake Vyrnwy met elkaar.
Het kruis, net onder de top op de kruising van de wegen van Vyrnwy en van Dinas Mawddwy, herdenkt de plaats van de pas op een pelgrimsroute vanuit Noord-Wales.

Bwlch y Groes, bij sommigen bekend als Hellfire Pass, werd tussen en na de oorlogen gebruikt door de Austin Motor Company en de Standard Triumph Motor Company om prototypes van auto's en hun prestaties tijdens berg oprijden te testen.

De zuidelijke beklimming van de Bwlch y Groes, die ongeveer 2,7 km lang is met overal steile stukken, stond in de jaren zeventig en tachtig bekend als de meest uitdagende klim die werd gebruikt in de Milk Race-ronde door Groot-Brittannië.
Tegenwoordig heet deze ronde de Tour of Britain.


Vanuit Llanuwchllyn:

Top : 546 m
Lengte : 8.6 km
Hoogteverschil : 401 m
Gemiddeld stijgingspercentage : 4.7 %
Maximale stijging : 17 %
Haarspeldbochten : 0
Bijzonderheden :
-



Vanuit Llanymawddwy:

Top : 546 m
Lengte : 3.4 km
Hoogteverschil : 387 m
Gemiddeld stijgingspercentage : 11.3 %
Maximale stijging : 24 %
Haarspeldbochten : 0
Bijzonderheden :
-



Vanuit Lake Vyrnwy:

Top : 546 m
Lengte : 6.3 km
Hoogteverschil : 300 m
Gemiddeld stijgingspercentage : 4.7 %
Maximale stijging : 16 %
Haarspeldbochten : 0
Bijzonderheden :
-



Wielerhistorie

Pas werd meermaals gebruikt in parcours van de Tour of Britain.

Foto's



Kaart


Het verhaal

12 juli 2023

Het is weer regen vanochtend, maar niets gaat ons tegen houden om toch te fietsen.
Ik start met Bert (die graag in de regen fietst) voor een kleine ronde. Frank gaat niet en Daniël gaat later.
We rijden langs het meer "Llyn Tegid" naar het zuiden en na het meer begint de eerste klim met de onuitspreekbare naam "Bwlch y Groes".
Dit is 8 kilometer over een smalle weg met zeer onregelmatige stijgingspercentages. Het laatste deel is lastig en even wordt de 17% aangetikt.
Boven regent het behoorlijk en we duiken gauw naar beneden.
Het uitzicht is wederom zeer de moeite waard en het is ontzettend rustig op deze wegen.
In de afdaling zitten stukken slecht wegdek en zelfs een keer een overspoelde weg.